Κείμενο: Γρηγορία Σιμούλη
Γραφιστικά: Κατερίνα Φάκα
Επιμέλεια: Δώρα Ψωμά
Όλοι μας έχει χρειαστεί ή θα χρειαστεί να γράψουμε το βιογραφικό μας σημείωμα. Πολλά ερωτήματα όμως προκύπτουν μαζί με αυτή τη διαπίστωση. «Τι να γράψω;», «Αυτό αν το γράψω θα είναι υπερβολή;», «Αυτό πώς να το διατυπώσω;» και άλλα πολλά ερωτήματα αποσυντονίζουν τη σκέψη μας και μας αγχώνουν όσο βρισκόμαστε στη διαδικασία να γράψουμε και τελικά να στείλουμε το βιογραφικό μας στην αγγελία που μας ενδιαφέρει.
Είτε έχεις αφιερώσει πολύ χρόνο είτε λιγότερο γράφοντας το βιογραφικό σου, αυτό το άρθρο θα σου δώσει τα απαραίτητα tips έτσι ώστε να δημιουργήσεις το κατάλληλο για εσένα βιογραφικό σημείωμα ή να κάνεις κάποιες διορθώσεις στο υπάρχον. Κυρίως όμως, το άρθρο αυτό στοχεύει στο να σου τονώσει την αυτοπεποίθηση κατά την αγχωτική αυτή διαδικασία!
Πρώτα απ’ όλα να πούμε ότι εμείς εδώ στην IDEA προτείνουμε κατά βάση να χρησιμοποιήσεις τα πρότυπα του WORD για τη δημιουργία ενός απλού και μίνιμαλ βιογραφικού. Για πιο επίσημο και γεμάτο πρεστίζ βιογραφικό, καλύτερα να χρησιμοποιήσεις την πλατφόρμα Europass όπως συμβουλεύει και ο ΕΟΠΠΕΠ αλλά και εμείς εδώ στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Κατάρτισης.
Βέβαια, υπάρχουν πάρα πολλές διαθέσιμες πλατφόρμες και εφαρμογές με πιο δημοφιλή ίσως αυτή του Canva.
Σε κάθε περίπτωση η βασίλισσα των συμβουλών όσον αφορά τα βιογραφικά είναι μία:
κάνε Europass να είσαι safe!
Tip #1 Ετοίμασε 2 pdf εκδοχές του βιογραφικού σου. Μία στα Ελληνικά και μία στα Αγγλικά.
Το βιογραφικό για παν ενδεχόμενο να είναι γραμμένο και στα Ελληνικά αλλά και στα Αγγλικά. Ποτέ δεν ξέρεις σε τι γλώσσα το προτιμάει η κάθε εταιρία ή ο κάθε εργοδότης. Άλλωστε, διαθέτοντας βιογραφικό και στα Αγγλικά διευρύνεις κατά πολύ τις αγγελίες για τις οποίες προορίζεται το βιογραφικό σου.
Ειδικά όταν βλέπεις κάποια αγγελία γραμμένη στα Αγγλικά, ακόμα και αν η εταιρία βρίσκεται στην Ελλάδα, είναι απαραίτητο και αυτονόητο να στείλεις και τις δύο βερσιόν διότι κατά πάσα πιθανότητα το HR της εταιρίας είναι πολυεθνικό, πολύγλωσσο και πολυπολιτισμικό.
Αποθήκευσέ τα σε pdf και δώσε και το αντίστοιχο όνομα στο κάθε αρχείο. Για παράδειγμα:
Γρηγορία Σιμούλη_CV_EL
Grigoria Simouli_CV_EN
Tip #2 Αφιέρωσε χρόνο ώστε να γράψεις σωστά τις προσωπικές πληροφορίες, όσο κι αν σου φαίνεται κάτι απλό και δεδομένο.
Φυσικά, για πρώτη συμβουλή δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τις βασικές πληροφορίες κάθε ατόμου. Ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, τηλέφωνο επικοινωνίας, email, που θέλετε να δείξετε στην καινούργια σας δουλειά. Όσον αφορά τη διεύθυνση του σπιτιού σας και σε περίπτωση που είστε σε μετάβαση ανάμεσα σε πόλεις ή σπίτια, μπορείτε να το παραλείψετε.
Plus: το προφίλ μας στο LinkedIn με ένα λινκ που να οδηγεί εκεί, σίγουρα θα εκτιμηθεί. Εάν δεν ξέρεις γιατί το LinkedIn είναι σημαντικό, σου προτείνουμε να διαβάσεις το προηγούμενο μας άρθρο εδώ, και η απορία σου θα λυθεί!
(Προσοχή: στο email δεν έχουμε χαϊδευτικά που μας φωνάζουν οι φίλοι μας αλλά το επίσημο όνομα… το doritsa_kotopoulitsa22@gmail.com απορρίπτεται, για τους προφανείς λόγους!)
Tip #3 Φρόντισε να γράψεις και να οργανώσεις καλά το section ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ & ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ. Γράψε με χρονολογική σειρά και ξεκάθαρα όλα σου τα εκπαιδευτικά προσόντα για κάθε βαθμίδα Εκπαίδευσης, Διπλώματα, Πιστοποιήσεις από Προγράμματα Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης.
Εδώ θα ήταν αρκετά καλό και βοηθητικό στο μάτι να χρησιμοποιήσεις χρονολογική σειρά ξεκινώντας από την πιο πρόσφατη σχετικά με το τι θες να παρουσιάσεις.
- Τι βαθμίδα εκπαίδευσης έχεις τελειώσει;
- Έχεις απολυτήριο Λυκείου ή κάποιου ΙΕΚ;
- Έχεις σπουδάσει σε προπτυχιακό ή και σε μεταπτυχιακό επίπεδο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;
- Έχεις πρόσφατα αποκτήσει κάποια Πιστοποίηση από Κέντρο Διά Βίου Μάθησης;
- Παρακολούθησες κάποιο επιδοτούμενο Πρόγραμμα Κατάρτισης;
Γράφεις ό,τι ακριβώς έχεις κάνει. Γενικά, οτιδήποτε ακαδημαϊκό ή επιμορφωτικό έχεις κάνει το αναφέρεις σε αυτό το section.
Ανάφερε τη Σχολή ή το Τμήμα αποφοίτησής σου, τον βαθμό, τις εργασίες που έχεις κάνει, ειδικά αν πρόκειται για διπλωματικές. Όσο για τις χρονολογίες, καλύτερα να ξεκινάς από την πιο πρόσφατη.
Προσοχή:
- το βασικό μας πτυχίο, το Bachelor’s Degree δηλαδή, μπορεί να γραφτεί ως εξής ανάλογα με το αν αποφοιτήσαμε από Ανθρωπιστικές Σπουδές ή από Θετικές/Τεχνολογικές:
BA Αγγλική Φιλολογία
Φιλοσοφική Σχολή
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
BSc Φυσική
Σχολή Θετικών Επιστημών
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
- το μεταπτυχιακό μας μπορεί να γραφτεί είτε στα Ελληνικά ως ΠΜΣ (Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών) είτε στα Αγγλικά. Προσοχή με την έννοια του Μεταπτυχιακού στα Αγγλικά, το λεγόμενο Master’s Degree. Είναι άλλο πράμα το M.A. που σημαίνει Master of Arts και αφορά θεωρητικές και ανθρωπιστικές σπουδές, άλλο το MSc που σημαίνει Master of Science που αφορά Τεχνολογικές, Θετικές, Πολυτεχνικές,
Μ.Α. Συγκριτική Λογοτεχνία
MSc. Τεχνολογίες Επικοινωνιών
MEd. Εκπαίδευση και Νέες Τεχνολογίες
M.B.A. που σημαίνει Master’s in Business Administration
Tip #4 Κατάγραψε σωστά και με ειλικρίνεια την Επαγγελματική και Εργασιακή σου Εμπειρία, είτε είναι άμεσα σχετιζόμενη με τη νέα σου θέση είτε όχι. Απαραίτητη προϋπόθεση: να έχεις συγκεντρώσει αποδεικτικά και βεβαιώσεις για αυτήν.
Αν έχεις επαγγελματική εμπειρία: ξεκίνα από την πλέον πρόσφατη σου δουλειά και τελείωσε τη λίστα με την πρώτη σου. Πρέπει να αναφερθεί η χρονική διάρκεια που ήσουν στη κάθε εργασία, τι θέση κατείχες, τι σου είχε ζητηθεί να κάνεις αλλά και τι τελικά έκανες. Εφόσον μπορούν να περιγραφούν και αριθμητικά κάποια μετρήσιμα στοιχεία, είναι πολύ χρήσιμο. Για παράδειγμα:
- Δημιουργία 10 επιτυχημένων ποστ στα Social Media που έφεραν +200 followers στη σελίδα
- Διαχείριση και εξυπηρέτηση 50+ πελατών σε καθημερινή βάση
- Μετάφραση 1.500 λέξεων ανά μέρα
- Διδασκαλία 3 μαθημάτων σε τμήματα των 5 ατόμων με ποσοστό επιτυχίας 80% στα πτυχία Michigan
Πρέπει φυσικά να εισάγεις και τα στοιχεία της εταιρίας/οργανισμού που ήσουν σε περίπτωση που το άτομο που θα κοιτάξει το βιογραφικό σου θέλει να αναζητήσει περαιτέρω πληροφορίες.
Έχεις βίντεο, αρχεία και γενικότερα έργα της προηγούμενης σου δουλειάς ή κάποιου εθελοντικού πρότζεκτ, τα οποία (Προσοχή!) έχεις δικαίωμα να τα χρησιμοποιείς; Αν ναι, μπορείς να τα έχεις όλα μαζεμένα σε ένα αρχείο ή ανεβασμένα στην προσωπική σου σελίδα στο LinkedIn, GitHub σε περίπτωση που κάποιος θέλει να δει τη δουλειά σου. Πάντως, δεν είναι απαραίτητο να γράψεις ό,τι δουλειά έχεις κάνει εφόσον δεν θες.
Αν δεν έχεις επαγγελματική εμπειρία: It’s ok! Σε αυτή την περίπτωση, κάνε point out τις δεξιότητες, τα skills που έχεις από κάποια άλλη εμπειρία σου. Έχεις κάνει εθελοντισμό; Σίγουρα μετράει! Έχεις συμμετάσχει στο πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης του Πανεπιστημίου σου ή σε κάποιο άλλο πρόγραμμα; Οπωσδήποτε το γράφεις και λες και πότε έκανες τι.
Tip #5 Δώσε χώρο και χρόνο ώστε να αναφερθεί σε αληθινές Δεξιότητες, Εθελοντισμό ή και Χόμπι
Πάμε τώρα στο πιο fun κομμάτι του βιογραφικού. Εάν έχεις Πιστοποιητικό Ξένης Γλώσσας ή είσαι δίγλωσσος/η μιλώντας περισσότερες από μία μητρικές γλώσσες, είναι μία καλή στιγμή να το γράψεις. Προκειμένου να αναφερθείς στη γνώση αυτών των γλωσσών, ακολούθησε το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Γλώσσες (ΚΕΠΑ, αγγλικά; Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, CEFR)
Ποια πιστεύεις ότι είναι τα skills σου στο επικοινωνιακό και οργανωτικό κομμάτι; Γράψε μια σύντομη περιγραφή με ό,τι θεωρείς πως θα είναι το “κερασάκι στη τούρτα” για το βιογραφικό σου! Τι σου αρέσει να κάνεις στον ελεύθερο σου χρόνο και αποτελεί χόμπι; Ζωγραφίζεις, γυμνάζεσαι, παίζεις κάποιο μουσικό όργανο; Έχεις λάβει κάποια διάκριση τα τελευταία χρόνια; Feel free to promote all those skills and interests!
Tip #6 Το βιογραφικό θέλει τακτική ανανέωση, είτε γιατί ανανεώθηκαν τα προσόντα σου είτε γιατί ορισμένοι οργανισμοί παρέχουν συγκεκριμένες οδηγίες και φόρμες σύνταξης και υποβολής του.
Όσο και αν πιστεύεις ότι έχεις συντάξει το τέλειο βιογραφικό, μην σταματάς να κάνεις αλλαγές και προσθήκες, ακόμη και για μια ασήμαντη για εσένα πληροφορία. Το να δει ο μελλοντικός σου εργοδότης ένα πλήρες και επικαιροποιημένο βιογραφικό είναι σίγουρα κάτι το εντυπωσιακό, αρκεί να μην αγγίζει τα όρια του κουραστικού. Ποια είναι αυτά;
- Η διαρκής επανάληψη συγκεκριμένων δεξιοτήτων και πληροφοριών, ο υπερτονισμός αυτών.
- Το να υπερβεί το βιογραφικό σου τις 2 σελίδες Α4.
- Το να αλλάζετε συνεχώς fonts/size στη γραμματοσειρά που έχετε επιλέξει.
Κοιτάξτε το για τυχόν διορθώσεις όσες φορές χρειαστεί και ακόμα καλύτερα στείλτε το σε έναν φίλο ή σε μια φίλη σας και ζητήστε τους να το κρίνουν αυστηρά. Πολλά βιογραφικά έχουν ορθογραφικά ή επαναλήψεις από κεκτημένη ταχύτητα.
Tip #7 Γράψε το βιογραφικό σου με Ειλικρίνεια, με Λογική και Ευαισθησία.
Το ξέρουμε ότι θες πολύ αυτή τη δουλειά! Αλλά μην ξεφύγεις πολύ… Η ειλικρίνεια μετράει. Γράψε μόνο αλήθειες για τι μπορεί να κάνεις και προσπάθησε να μην υπερβάλεις ως προς το τι μπορείς να κάνεις. Συχνά θέλουμε να εντυπωσιάσουμε ως προς το τι είμαστε ικανοί να κάνουμε αλλά στο στάδιο της συνέντευξης και αργότερα της εργασίας θα φανούν οι πραγματικές μας ικανότητες. Ας μην βρεθεί κανείς προ εκπλήξεως, ας πούμε την αλήθεια ώστε να είμαστε safe!
Ανεξαρτήτως τι σου είχε ζητηθεί να κάνεις στην προηγούμενη εργασία σου, ανάφερε τι πέτυχες μέσα από αυτήν. Τα έργα σου ουσιαστικά τα οποία συνέβαλαν σε κάτι σημαντικό που έγινε στην προηγούμενη απασχόλησή σου, είτε αυτή αφορούσε καφετέρια, σχολείο, εταιρία, εθελοντικά πρότζεκτ κ.λπ.
Tip #8 Φρόντισε να περιλαμβάνεις στο CV σου απαραίτητες λέξεις-κλειδιά σύμφωνα με την περιγραφή της θέσης.
Σε κάψαμε; Εδώ θα σου δώσουμε ένα fan fact! Πολλές μεγάλες εταιρίες, ιδίως στο εξωτερικό, επειδή μπορεί να λαμβάνουν εκατοντάδες mail με αιτήσεις, χρησιμοποιούν ATS robots, ρομποτάκια δηλαδή που “διαβάζουν” το βιογραφικό σου και βλέπουν εάν πληροί όλες τις προϋποθέσεις μέσα από λέξεις-κλειδιά που έχεις (ή δεν έχεις) γράψει. Αυτό τους γλιτώνει από πολύ χρόνο και είναι ένας ναι μεν πιο απρόσωπος αλλά πολύ πιο σύντομος τρόπος προκειμένου να ξεκαθαριστούν τα βιογραφικά που έχουν λάβει. Ποτέ δεν ξέρεις, ίσως τα “ρομποτάκια” να είναι με το μέρος σου και το τηλέφωνο σου να χτυπήσει! Εσύ, φρόντισε να έχεις μέσα στο βιογραφικό σου λέξεις παρόμοιες με τη θέση ή τις δεξιότητες που ζητάνε για τη θέση. Κοινώς, διάβασε καλά την περιγραφή της θέσης και φρόντισε να γράψεις ξεκάθαρα ποια από τα ζητούμενα skills διαθέτεις αλλά και ποια έχεις πρόθεση να μάθεις.
Αυτά από εμάς εδώ στην IDEA.
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι τα tips που παρουσιάσαμε πιο πάνω θα σου φανούν χρήσιμα. Η ως τώρα εμπειρία μας από καταρτιζόμενες και καταρτιζόμενους σε Προγράμματα Κατάρτισης και από ανθρώπους που βρίσκονται σε μεταβατικό στάδιο στην επαγγελματική τους πορεία, μας φέρνει συνεχώς στην καρδιά όλων των αλλαγών στην αγορά εργασίας. Καθημερινά συμβουλεύουμε και καθοδηγούμε δεκάδες νέες και νέους αλλά και ανθρώπους σε μεγαλύτερη ηλικία να δημιουργήσουν (ή να ανανεώσουν) το βιογραφικό τους και να διεκδικήσουν μία νέα θέση στην αγορά εργασίας.
Καλή επιτυχία και μην διστάσεις να επικοινωνήσεις μαζί μας για απορίες ή ακόμα και για να διαβάσουμε το βιογραφικό σου και να πούμε και εμείς μία γνώμη!
Σε αυτή την περίπτωση, η Δώρα Ψωμά και η Κατερίνα Φάκα περιμένουν mail σου στο d.psoma@ideatraining.gr και στο c.faka@ideatraining.gr